• Usate sempre una password efficace o gli spammer possono bucarvi l'account!

Hyundai i30 versus VW Golf

domycol

Utente Veterano
Registrato
6 Dic 2010
Messaggi
3.827
Punteggio reazioni
568
Provincia
Padova PD
Auto ed Allestimento
New i30 1.4 Mpi - Comfort+Adv.pack - xenon 6000k
peccato sia in olandese, ma comunque interessante dato che qualcosa col traduttore si riesce a capire.


Type auto en prijs

De vorige i30 (waarbij de i voor inspiratie staat) van Hyundai stamt uit 2007 en was de eerste Hyundai uit de i-serie. En die was al een aardig succes. Er zijn er in die vijf jaar 350.000 van geproduceerd. In Nederland zijn er 10.000 van de ‘oude’ i30 verkocht. Met de nieuwe hoopt Hyundai een nog grotere slag te slaan in de klasse waar auto’s als de Volkswagen Golf, Ford Focus en Opel Astra al langere tijd domineren. Hoewel de wielbasis met zijn 265 centimeter gelijk is gebleven, is de nieuwe i30 ten opzichte van de vorige toch nog een tikkie langer en breder geworden. Hij is nu 4.30 meter lang en 178 centimeter breed. De hoogte is iets afgenomen en die bedraagt nu 147 centimeter. Daardoor oogt hij nu sportiever. In eerste instantie is alleen de vijfdeurs leverbaar. Later in het jaar komen de driedeurs variant en de stationwagon. Vooralsnog worden er twee motoren leverbaar, een diesel en een benzine. De 1.6 liter diesel is 94 kW (128 pk) sterk. Het koppel van deze zelfontbrander bedraagt 260 Nm bij 1.900 r/min. De 1.6 GDI benzinemotor is goed voor 99 kW (135 pk). Het koppel bedraagt 164 Nm die beschikbaar zijn vanaf 4.850 r/min. Beide motoren zijn naar keus te combineren met een handgeschakelde zesbak of een zestrapsautomaat. De Hyundai i30 is behoorlijk compleet uitgerust. Zo is elke i30 standaard uitgerust met ESP, dagrijverlichting met LED-technologie en audiobediening aan het stuurwiel. De duurdere versies krijgen onder meer het Flex Steer systeem, parkeersensoren, een cruise control en zeven airbags mee. De i30 kent een concurrerende vanafprijs van € 16.995 voor de 1.6 GDI i-Drive. De goedkoopste i30 diesel (de 1.6 CRDi i-Drive) verwisselt voor € 20.495 van eigenaar.


Hoe rijdt de Hyundai i30

De benzineversie van de i30 voelt goed aan. De handbakversie accelereert net binnen de 10 seconden naar 100 km/h. En de topsnelheid moet 190 km/h bedragen. De motor is gekoppeld aan een goed schakelende zesbak. Het onderstel voelt prima aan. In snel genomen bochten geeft hij bijna geen krimp. Vervelend overhellen blijft achterwege. En als het iets te snel dreigt te gaan, is er een voorspelbaar onderstuur waar te nemen. De diesel maakt ook al zo’n goede indruk. Hij heeft een fijn koppel. En je hebt eigenlijk helemaal niet meer het idee in een diesel te zitten. Alleen bij fel optrekken hoor je nog een beetje die kenmerkende dieselnagel. De besturing kent drie standen in de stuurbekrachtiging. Hyundai zelf noemt dit systeem Flex Steer. In de normaalstand heb je een bekrachtiging die prima voldoet voor de stad en lokale wegen. Zet je hem in de sportstand, dan stuurt hij scherper en is de respons van het gaspedaal alerter. En in de comfortstand stuurt hij zo licht dat je deze i-30 met de toppen van je vingers aan het stuur inparkeert. Werkt prima, dit systeem.


De Hyundai i30 van binnen

Wat je wel vaker ziet bij Zuid-Koreaanse auto’s is de enorme verbetering in de kwaliteit van het interieur. Zo ook in deze i30. Alles ziet er perfect uit. En de ergonomie klopt helemaal. De stoelen zitten comfortabel en bieden genoeg zijdelingse steun. De ruimte binnenin is voldoende. Ook achterpassagiers vinden voldoende ruimte voor het menselijk onderstel en het hoofd. Verder heeft de toegenomen lengte een positieve uitwerking gehad op de bagageruimte die nu 378 liter groot is.


De Hyundai i30 en het milieu

De 1.6 benzinemotor met handbak kent een CO2-uitstoot van 118 gr/km (automaat 157 g/km). De diesel met handgeschakelde zesbak stoot 97 g/km CO2 uit (met automaat 145 gr/km). Alle handgeschakelde i30 modellen krijgen een A-label en kennen een bijtelling in de lease van 20 procent. De automaatversies krijgen een C-label en hebben de volle bijtelling van 25 procent.





fonte:http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/autotest/HYUNDAI/I30/1508
 
Ultima modifica di un moderatore:
Alto Basso